Dag 32

3 oktober 2020 - Monterotondo, Italië

We zijn vertrokken voor dag 32. Het is zeer winderig buiten, en de wolken zien er dreigend uit. We stappen vandaag van Montelibretti naar Monterotondo. We lopen de stad uit, en we hebben fans. De mensen wensen ons een goede tocht, ze zwaaien ons vriendelijk toe. Als we eenmaal de stad uit zijn, komen we verrassend op een rustige weg. Blijkbaar is het een van de oudste wegen die naar Rome leiden. Er komt af en toe wel een auto, maar al bij al rustig. Best een gemakkelijk begaanbare weg. Alleen kijken we toch af en toe wat bezorgd naar boven. De hemel ziet er soms zeer donker uit, we vrezen een beetje voor een flink onweer en felle regen. Maar op wat druppels en wat windvlagen na blijft het droog. Het  klaart zelfs op, de wind gaat liggen. We wandelen rustig verder. Het is vrij plat, en we lopen door ongerepte natuur, olijf en wijngaarden, struiken, bloemen, mooie oude bomen. Wat ons vandaag echt stoorde, is de rommel langs de weg. Echt waar, zo jammer. Ze dumpen er van alles, matrassen, ovens, ijskasten, zetels, kleren, Kinderzitjes, huisvuil, flessen. Je houdt het niet voor mogelijk, dat mensen zo een mooi gebied, zo vervuilen.... 😢 We proberen te negeren wat we allemaal zien, en gewoon te genieten van wat wel mooi is. Zo wandelen we rustig op ons gemak verder, om dan Monterotondo binnen de stappen. Dag 32 zit er dan op. Morgen onze 33ste wandeldag. niet te geloven. Maar we kijken er weer naar uit. Het onderweg zijn naar.... is echt geweldig. Op naar dag 33 onze voorlaatste  tocht.

1. Lida van der Valk:
    3 oktober 2020
    Hallo, het zal zeker raar aanvoelen. Over een paar dagen is het voorbij. En wat jullie ook schrijven, het onderweg zijn is zo gaaf. Vooral in een goed gezelschap. Als ik jullie verhalen zo mag lezen hebben jullie ook veel lol met elkaar. Maar het weer thuiskomen is ook weer fijn en hoort bij het het pelgrimsleven. Dat jullie elkaar gaan missen de eerste dagen, dat is zeker. Ik troosten mezelf altijd dat ik dan weer al mijn dierbare samen mag zijn. Maar genieten jullie van de laatste km. Ik hoop dat jullie met een stralende zon het Sint Pietersplein mogen betreden. Groetjes Lida
  2. Hilde Berghs:
    4 oktober 2020
    Klopt helemaal lieve Lida, bedankt om het zo helder te stellen. Misschien is het leven wel een grote pelgrimstocht 🤗
  3. Jaak Marianne Michels Heynen:
    3 oktober 2020
    Op naar Rome wat een mooie titel is dat wel en zij die dat bereiken mogen heel gelukkig en fier zijn amaai wat een prestatie is dat wel .
    Spijtig dat in zo een mooi land ook alles langs de weg gedumt word ik dacht dat dat bij ons in belgie alleen was blijkbaar niet begint het nog niet te kriebelen nu het einde nadert ik blijf er bij een prestatie waar jullie echt respect voor verdienen op naar de voorlaatste tocht eet nog lekker eeen goede nachtrust.
  4. Jos vanmontfort:
    3 oktober 2020
    Met het weer hebben jullie geluk ( toeval bestaat niet ) als ik op TV zie hoe het er in de buurt aan toe gaat met storm Alex. Ik begrijp dat jullie aftellen, zo dicht bij het einde is dat normaal. Geniet nog van de laatste etappes en denk eraan: de apotheose is niet het aankomen, de ontvangst bij de paus kan hier misschien iets aan bijdragen. doe het nog goed en...
    " Voor geduldige mensen komt alles op tijd " BZN 3 okt.
  5. Hilde Berghs:
    3 oktober 2020
    Jos, we genieten met volle teugen! 🙏💞🙏 Zoveel om immens dankbaar voor te zijn! 🙏🙏🙏
  6. Janssen Mathieu:
    4 oktober 2020
    Bijna in Rome en jullie zien er nog heel fit uit. Fantastisch. Ook wil ik diegene die de reisverslagen maakt, een dikke pluim geven. Iedere dag in enkele zinnen, een heel verhaal vertellen is niet zo eenvoudig.
    Verder moet ik jullie " logistiek team " in het zonnetje zetten, jullie hebben daar een enorme steun aan gehad op sommige dagen.
    Hou het veilig en als er in Rome nog "plaats is voor één kaars"
    , mag je er in mijn naam een opsteken.
    Nog Veel plezier samen.
  7. Hilde Berghs:
    4 oktober 2020
    Hey broer, bedankt, dat kaarsje komt zeker ik orde. Groetjes Lut en co
  8. Hilde Berghs:
    4 oktober 2020
    Inderdaad, we zijn allemaal onder de indruk van je zus die haar schrijverstalent zo lang voor ons verborgen hield. Toppie gedaan Lutje, om onze belevenissen dagelijks zo mooi te beschrijven 🤩